En marknads- undersökning ger dig fakta och insikter

Som chef eller ansvarig tar du hela tiden beslut. I många fall räcker din branschvana och intuition för att hamna tillräckligt rätt. Men i kritiska situationer där konsekvenserna av att fatta fel beslut kan vara ödesdigra är det en annan sak.

När det är på riktigt duger det inte att gissa, du måste veta.

kundintervjuer-research

Detta gäller oavsett om du ska förbättra kundupplevelsen, optimera kundresan, lansera ett nytt erbjudande eller provtrycka intresset för en ny innovation.

När du verkligen behöver förstå marknaden och dina kunders behov, hur dina kunder tänker om dig och dina konkurrenter, finns det egentligen inga alternativ till research och kundintervjuer. Marknadsundersökningen är grunden för nästan alla de uppdrag som vi anlitas för och oftast det som uppdragen startar med.

Varje år gör vi hundratals kundintervjuer i våra marknadsundersökningar och vi vet precis hur vi ska lägga upp samtalet för att få ut så mycket användbar insikt som möjligt. Låt oss intervjua dina kunder och vi lovar att du kommer att få veta saker som dom aldrig skulle öppna sig och tala om för vare sig dig eller dina säljare.

Vi kan även ge dig input om din marknad på flera andra sätt. Ibland är det en skrivbordsundersökning om dina konkurrenter som du bäst behöver, andra gånger facilitering av en expertpanel eller att anordna ett dialogmöte med berörda parter i en komplex process. När du behöver sätta siffror på insikterna kompletterar vi bilden med en kvantitativ marknadsundersökning eller research om marknadsstorleken.

Ett av de allra senaste verktygen för att jobba kundfokuserat med innovation och produktutveckling är Job-to-be-done. Det är ett arbetssätt som vi använt oss av länge eftersom det sätter kundens naturliga drivkraft i centrum och hjälper innovatörer att rikta sina lösningar mot de resultat som kunden efterfrågar.

Några exempel på olika typer av uppdrag är:

  • Kvalitativa djupintervjuer
  • Fokusgruppsundersökningar
  • Marknadsresearch
  • Job-to-be-done
  • Voice of the Customer (VoC)
  • Konkurrentanalyser
  • Användbarhetstester (UX)
  • Customer Expectation Survey
  • Kvantitativa webbenkäter
  • Expertutvärderingar
  • Dialogmöten

Läs om olika utmaningar som kanske är relevanta för dig:

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.