Testa nya idéer med en provtryckning

En provtryckning är ett bra sätt att med begränsad insats testa om du har rätt – och vi vet hur man gör. A-focus kan hjälpa dig att testa vilka förutsättningar du har att lyckas med något som du tror på. – När du står inför beslutet att gå vidare men inte är riktigt säker på hur kunderna kommer att reagera.

- När du inser att om dina antaganden om kunderna inte stämmer, så blir konsekvenserna stora.

provtryckning

När du helt enkelt vill veta att du använder dina resurser på ett bra sätt innan du satsar dem.

Vår erfarenhet är att det är näst intill omöjligt att bedöma kundernas verklighet och uppfattning utan att tala med dem. Det är också helt nödvändigt att utgå från kundernas perspektiv i stället för ditt eget. Det kan vara svårt att ta kundernas perspektiv när du själv brinner av entusiasm för det du vill provtrycka.

Har kunden verkligen ett otillfredsställt Job-to-be-done som din innovation kan lösa bättre än kundens alternativa sätt att få jobbet gjort? Om inte så har kunden ingen anledning att köpa den, även om den råkar vara ”bättre” från ett tekniskt perspektiv.

Är ditt budskap och din kommunikation verkligen relevant för kunden? Kommer din hemsida att engagera kunden därför att det som står där fokuserar på utmaningar som kunden kämpar med, eller uppleva den som en anslagstavla för skrytsamma teknikargument?

En annan anledning till att ta hjälp med en provtryckning kan vara att du, trots att du är väldigt duktig på det du gör, inte känner dig bekväm med att intervjua kunder själv. Kanske är det t. o. m.  så att kunden förväntar sig att ett samtal med dig ska handla om helt andra saker än en provtryckning måste göra.

Vi vet hur man gör. Kontakta oss om du vill diskutera hur vi kan provtrycka:

  • Innovationer och produktidéer
  • Kundkommunikation (information till kund etc)
  • Kundprocesser (touchpoints)
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.