Tankar och tips om kundinsikt

Gör inte kunden till produktutvecklare!

En evig diskussion fick nytt bränsle nyligen när Apple annonserade sin första klocka. Är det någon idé att fråga kunderna om deras behov när de inte vet vad som är möjligt att göra med den senaste tekniken? Vi har stött på vår beskärda del utvecklare som tycker att de ”vet bättre” än kunderna. Argumentet brukar […]

Nådde ni inte säljmålen?

Nådde ni inte säljmålen? Det är lätt att överskatta hur snabbt försäljningen av en ny produkt ska ta fart. Ibland har teamet bakom en ny produkt staplat lösa antaganden på varandra och byggt upp ett luftslott för att få igenom utvecklingsbeslutet. Jag gjorde en gång en liten baklängeskalkyl inför en stor lansering hos en av […]

Att leverera bristfälliga kundupplevelser är att göra dåliga affärer

Kanske har du hört talas om bad-profits, samlingsnamnet för allt företagen gör som ger kortsiktiga vinster men ger en dålig kundupplevelse. Bad-profits är allt från bristfällig bemanning i kundtjänst till korta betalningstider, dolda avgifter, otydlig produktinformation. Att med bad-profits lova runt men hålla tunt bidrar till välkomna intäkter men resulterar också i missnöjda kunder som […]

Hur länge kan man komma undan med att vara besvärlig att ha att göra med?

Att leverera en kundupplevelse i världsklass är lättare sagt än gjort. För många företag innebär det ett paradigmskifte avseende vad som är själva navet för verksamhetens organisation och styrning. Kundupplevelse handlar inte bara om att dina produkter eller tjänster ska vara lätta att använda, sk användbarhet eller usability, det är större än så. Det är […]