En obekväm sanning om startups

Publicerat av: , den november 26, 2014 under Produktutveckling

Debatten fortsätter om varför det skapas så få nya jobb av alla pengar som satsas på startups och innovationer i Sverige. Vad tror du att det beror på? Vi har en uppfattning.

Amerikanska Inc skriver om en studie med 101 post-mortem av kursade start-ups, inga fåniga enkäter utan ordentliga obduktioner. De fem vanligaste haveriorsakerna var:

  1. Inget kundbehov 42%
  2. Slut på cash 29%
  3. Fel team 23%
  4. Utkonkurrerade 19%
  5. Pris/kostnadsproblem 18%

Nu frågar vi oss två saker;

  • Finns det någon anledning att tro att situationen är annorlunda i Sverige?
  • Givet att bristande kundbehov är ett monumentalt problem, lägger verkligen högskolor, inkubatörer och entreprenörer tillräckligt med energi på att säkra att kunderna bryr sig? Eller är det möjligtvis så att alla hoppas på att den pikanta detaljen ska lösa sig på vägen mot avgrunden?

Som vi ser på saken är det fortfarande för mycket fokus på häftig teknik, coola innovatörer och skön finansiering och för lite fokus på att åstadkomma något vettigt för den som ska betala hela kalaset, kunden!

Som vi ser på saken så handlar det här inte om rocket science. Det handlar om att ta sig i kragen, lämna komfortzonen på kontoret och ge sig ut i verkligheten INNAN man rusar iväg och utvecklar saker. Det finns hur mycket verktyg som helst att använda.

Problemet är att alltför många start-ups inte vill eller inte vågar provtrycka de behov som är inträdesbiljetten till kunderna. De är förblindande av skimret från sina lösningar.

Vi vet att det här inte är lätt. Av just den anledningen är det extra viktigt att ta reda på att isen man går på håller, innan man går längre ut på isen än livlinan räcker.

 

Det sunda bondförnuftet har redan besegrat den dåliga idén att skriva tjocka affärsplaner för startups. Efter över en miljon sålda exemplar av boken Business Model Generation vet nu nästan alla att hur man kan jobba med affärsmodeller på ett vettigt och jordnära sätt.

Nu har Alexander Osterwalder kommit ut med uppföljaren Value Proposition Design. Den fokuserar på utveckling och kundprovtryckning av själva kärnan i affären, värdeerbjudandet.

Ska det behövas en miljon böcker till innan svenska entreprenörer parkerar utvecklingsprojekt och ger sig ut till kunder för att ta reda på om isen bär?

 

Här är länken till artikeln i Inc:

http://www.inc.com/kimberly-weisul/what-went-wrong-failed-startups-tell-all.html