Default Template

Beslut om nya inriktningar fattas hela tiden, stora som små. I många fall räcker branschkunskap och intuition för att hamna tillräckligt rätt. När konsekvenserna av att fatta fel beslut kan bli stora är det en annan sak. Då duger det inte att gissa, du måste veta och du måste förstå kundens verklighet på djupet.

A-focus kan till exempel hjälpa dig att:

  • Undersöka vilka behov (job-to-be-done) dina målgrupper har, i vilken mån de upplever att en tänkt lösning kommer att lösa deras behov har och vilka förutsättningar de har att köpa, komma igång och lyckas med dina erbjudanden (marknadsundersökning).
  • Validera ditt antagande om kunders behov, i vilken mån de efterfrågar en viss typ av lösning och om de är beredda att betala för att få sitt behov löst (validering)
  • Utvärdera kunders och intressenters upplevelse av en produkt, tjänst, process, förhållningssätt eller relation (utvärdering)

Beslut om nya inriktningar fattas hela tiden, stora som små. I många fall räcker branschkunskap och intuition för att hamna tillräckligt rätt. När konsekvenserna av att fatta fel beslut kan bli stora är det en annan sak. Då duger det inte att gissa, du måste veta och du måste förstå kundens verklighet på djupet.