Stoppa pressarna! Det finns inget behov av ChatGPT!
ChatGPT är inte ett BEHOV, det är en LÖSNING. Lösningen ChatGPT kan användas för att tillfredsställa en himla massa olika behov.
Det är därför som EFTERFRÅGAN på både ChatGPT och information om vad man kan använda ChatGPT och andra AI-tjänster till formligen exploderar nu.
Vi blir alla helt knäckta hur snabbt, enkelt och billigt Chat GPT ser ut att kunna lösa mängder av kända behov; att skriva nya poster till Linked In till exempel. Debatten handlar om hur bra resultatet blir. Spoiler alert – det är jag som skriver detta men vem vet hur det blir framöver 😉

Men det finns väl ett latent behov i alla fall?
Kanske tänker du att det ändå finns ett ”LATENT BEHOV” av Chat GPT? Sorry, det finns inga latenta behov, det finns bara latenta lösningar, dvs lösningar på existerande behov som vi kunder inte har en aning om.
Kanske tänker du att det jag ägnar mig åt här är en lek med ord. Det är det inte. Det här är blodigt allvar. Att så många av oss blandar ihop behov, lösning och efterfrågan leder till katastrofala felbeslut om strategi, utveckling, marknadsföring och försäljning. Det här är verkligen ingen lek.
Myten om att kunder har latenta behov, dvs behov som de inte själva är medvetna om, ger tusentals startups och teknikbolag falska motiv att satsa på utveckling av lösningar som aldrig kommer att efterfrågas av kunder. De inte riktar sig inte mot verkliga behov. Här går både investeringar och karriärer upp i rök.
Så här hänger det ihop:
– Behov och lösningar är helt olika saker och kan därför inte beskrivas med samma ord.
– Behovet, kundens ”JOB-TO-BE-DONE”, handlar om vad kunden vill åstadkomma och gapet mellan vad kunden vill och kan lyckas med. När det gapet är tillräckligt stort finns ett otillfredsställt behov.
– När det finns a) ett för kunden relevant och prioriterat otillfredsställt BEHOV, b) en LÖSNING som kan tillfredsställa det behovet och c) kunderna känner till att den lösningen kan stänga gapet till en acceptabel kostnad, då uppstår EFTERFRÅGAN på lösningen i fråga.
Marknadsföring och försäljning kan inte skapa behov men de kan hjälpa till att uppmärksamma kunder på konsekvensen av otillfredsställda behov. De kan också hjälpa kundernas att matcha sina behov med de bästa möjliga lösningarna.
Det finns inget behov av oss på A-focus heller, vi är en lösning för behovet av att förstå sina kunder och deras behov så att man själv kan lyckas med sin utveckling, marknadsföring och försäljning. Vem vet kanske stiger efterfrågan på våra tjänster efter det här inlägget?
Eller också får jag byta identitet för att ha trampat på alltför många ömma tår 😉
Vi på A-focus har haft nytta av Job-to-be-done-ramverket och det språk det ger oss för att identifiera och beskriva behov i över tio år nu! Det kanske är en lösning på något av dina otillfredsställda behov också.
Läs mer om hur vi hjälper våra kunder att identifiera verkliga behov: https://www.a-focus.se/services/marknadsundersokning-och-utvardering