Hur länge kan man komma undan med att vara besvärlig att ha att göra med?

Att leverera en kundupplevelse i världsklass är lättare sagt än gjort. För många företag innebär det ett paradigmskifte avseende vad som är själva navet för verksamhetens organisation och styrning. Kundupplevelse handlar inte bara om att dina produkter eller tjänster ska vara lätta att använda, sk användbarhet eller usability, det är större än så. Det är hur dina kunder ur alla aspekter upplever att ha att göra med ditt företag. Hur är upplevelsen när jag vill köpa av er? Hur är upplevelsen när jag vill använda dina produkter för att lösa mina problem?

Självklart älskar alla företag sina kunder, det är dom som betalar våra löner och utan dom finns vi inte. Det är få som inte skriver under på att det är viktigt att kunderna har en positiv upplevelse av att ha med oss att göra. Vem kan i längden komma undan med att vara besvärlig att ha att göra med?
Få verksamheter kan överleva långsiktigt utan att ge sina kunder en positiv kundupplevelse. Det duger inte att optimera verksamheten utifrån de interna bevekelsegrunderna. Allt fler företag har börjat inse detta och både discipliner som Service design och User experience (UX) har nu en aldrig tidigare skådad medvind och är föremål för företagsledningarnas uppmärksamhet. Du kommer kunna följa utvecklingen här på vår hemsida, i våra bloggar och kommande frukostseminarium.