Ni har 100-tals begrepp som beskriver era lösningar! Hur många har ni som beskriver kundernas behov?
Det finns en myt som påstår att inuiter har väldigt många ord för snö. Det skulle inte vara konstigt om det vore så. Ord är viktiga för att vi ska förstå varandra.
För att du och dina branschkollegor ska kunna kommunicera effektivt så använder ni mängder av noggrant definierade begrepp. Hur skulle det se ut om ni inte hade ett överenskommet språk? Det skulle leda till missförstånd och elände på alla möjliga sätt. Det går inte ens att föreställa sig hur dumt det skulle bli om inte alla snickare visste precis vad ”borrmaskin” betyder.
Här finns dock ett litet problem som du kanske inte tänkt på.
Låt oss anta att de behov era kunder har och de lösningar ni erbjuder är två helt olika saker. Behoven handlar om vad kunderna vill åstadkomma och lösningarna om hur ni kan hjälpa dem lyckas med det. Det ena är mål, det andra är medel. Yin och yang. Är du med?
Om behov (mål) och lösningar (medel) är två helt olika saker, då kan man väl inte använda samma ord för att beskriva dem, eller hur? Hål < > borr funkar men inte borr < > borr, det blir ju nonsens!
Låt mig då fråga; Om du inte för använda samma ord för att beskriva era kunders behov som de ni använder för att beskriva era lösningar ni säljer, hur många tydliga och överenskomna ord för behov har du och dina kollegor då? 10? 5? 1? Skulle ni ens kunna enas om vad ordet behov betyder runt fikabordet på jobbet?
Är det okey i så fall? Det låter faktiskt inget vidare eller hur?
Vad blir konsekvensen av att ha massor med ord för lösningar men inga som beskriver behov?
Det skulle ju kunna leda till att ni:
- Blandar ihop behov och lösningar utan att vara medvetna om det!
- Får svårt att förstå anledningen till att kunder köper era produkter!
- Inte greppar vilka nya produkter ni borde utveckla för att hjälpa era kunder lyckas bättre!
- Misslyckas med att ta fram relevant content och kommunikation!
- Får svårt att kommunicera med era kunder när ni träffar dem!
Nä så kan man ju förstås inte driva en järnväg. Det skulle ju gå käpprätt galet. Det är klart att du och dina kollegor inte hamnat i den fällan.
Nästa gång du fikar med dina kollegor, testa att be dem att under tystnad skriva ned på ett papper vad ett ”kundbehov” är 😉
Eller låt oss hjälpa dig att sätta relevanta ord på dina kunders behov!
Läs mer om hur här https://www.a-focus.se/vara-erbjudanden eller ännu bättre, slå oss en signal!