Tankeställare för teknikbolag från bångstyrig treåring
Insikter kan komma från de mest oväntade håll. Vem kunde tro att en mjuk blogg om lycka och relationer kunde ge hårda teknikbolag en välbehövlig tankeställare!
I bloggen berättar en kvinna hur hon blivit lyckligare genom att lära sig se händelser inte bara från sitt eget perspektiv utan även med sin dotters och makes ögon. Ett av exemplen handlar om kriget i hallen när den lilla dottern ska skjutsas till dagis.
Varje vintermorgon utspelar sig samma sak när det är dags att lämna huset. Mamman uppmanar dottern att ta på sig sin jacka. Dottern maskar. Mamman tjatar. Dottern vägrar. Mamman tappar tålamodet och börjar tvinga på dottern jackan. Dottern skriker, gråter och slänger sig ned på golvet och sparkar vilt.
En dag konstaterar mamman att situationen spårat ur och att hon måste göra någonting radikalt annorlunda. För första gången börjar hon fundera på VARFÖR dottern vägrar sätta på sig jackan. Efter lite funderande inser hon hur situationen måste te sig med dotterns ögon och bestämmer sig för att ändra ett litet moment i morgonrutinen. Sedan dess har hon aldrig haft jack-problemet mer.
Vad var det mamman insåg?
Hon insåg att från den lilla dotterns synvinkel så var det en meningslös uppoffring att ta på vinterjackan. Jackan var tjock och bylsig. Eftersom flickan inte frös utan snarare var varm efter morgonens lek så hade hon ingen anledning att sätta på sig den. Det var en jobbig och helt onödig förändring.
Vad var i morgonrutinen som mamman ändrade?
Hon tog själv jackan i handen och lät dottern springa ut i kylan mot den kalla bilen i utan ytterkläder. Efter ett litet ögonblick fick dottern all motivation hon behövde för att acceptera den bylsiga vinterjackan.
Vilken är sensmoralen?
Genialiskt förstås men nu vill du förstås veta vilken sensmoralen med den här anekdoten är för teknikbolag.
Jo, låt oss för ett ögonblick byta ut mamman i historien mot era kommunikatörer och säljare, flickan mot era kunder och vinterjackan mot era marknadsledande produkter och tjänster. Sedan spelar vi upp den dysfunktionella scenen igen.
Är det då möjligtvis så att ni:
- Försöker ni övertyga era kunder om att behöver sätta på jackan de genom att berätta om vilka fantastiska egenskaper era vinterjackor har?
- Bemöter kunder som inte vill ta på jackan säger att genom att berätta ännu mer om jackan?
Hur har ni det sedan med kundinsikten:
- Har ni full koll på vad det är som får era kunder att börja frysa (behov och triggerhändelser)?
- Har ni listat ut hur ni kan få kunderna att leva sig in i hur det känns att gå ut i kylan utan jacka (problematiserande säljfrågor)?
- Kan ni beskriva på ett på ett målande sätt med kundernas egna ord hur eländigt det känns att frysa som en hund (problematiserande content marketing-material)?
- Kan ni på ett trovärdigt sätt beskriva temperaturskillnaden kunden kommer att uppleva med och utan er jacka (kvantifierbara bevis)?
- Har ni kundvittnesmål som beskriver hur det var att leka utomhus på vintern före och efter kunden tog på er jacka (kundreferens-case)?
… Eller är ni fullt upptagna med att diskutera planerna för den nya jackhemsidan och all viktig information om tyg, fyllning och sömmar som måste få plats där?